First Goal liittyy osaksi IQI:ä – palvelu jatkuu ja mahdollisuudet kasvavat

Syksyllä 2025 First Goal liittyi osaksi IQI:ä, joka on yksi Suomen johtavista IT-asiantuntijataloista. Yhdistyminen ei muuta First Goalin toimintaa asiakkaiden näkökulmasta: samat asiantuntijat ja syvä asiakaspalvelun kehittämisen osaaminen säilyvät ennallaan.

Yhdistymisen myötä First Goalin asiakkaat saavat käyttöönsä IQI:n laajan asiantuntijaverkoston ja lisää kokemusta vaativista IT-projekteista.

Toiminta jatkuu kuten ennenkin

Keskeistä IQI:n ja First Goalin yhdistymisessä on, että toiminta jatkuu toistaiseksi kuten ennenkin. Samat First Goalin asiantuntijat ja projektipäälliköt, jotka tuntevat asiakkaiden organisaation ja hankkeet, työskentelevät edelleen asiakkaiden kanssa.

First Goalin asiakaspalvelun syvä osaaminen, monikanavaisen asiakaspalvelun asiantuntemus ja 18 vuoden kokemus säilyvät ennallaan.

”Emme olleet varsinaisesti etsimässä ostajaa, mutta kun tilanne tuli eteen keväällä, ymmärsimme nopeasti synergiamahdollisuudet. Meillä on kasvutavoitteita, ja kävi selväksi, että yhdistyminen toisi suuret hyödyt kaikille osapuolille eli First Goalille, IQI:lle sekä meidän asiakkaille ja yhteistyökumppaneille”, First Goalin toimitusjohtaja Mika Hakanen kertoo.

IQI ja First Goal yhdessä entistä vahvempia

IQI on IT-asiantuntijatalo, joka erikoistuu muutoshankkeiden konsultointiin ja IT-järjestelmäuudistuksiin Nykyään IQI työllistää lähes 200 henkilöä ja palvelee yli 40 asiakasta.

IQI:n vahvuus on pitkäaikainen kokemus vaativista IT-projekteista ja kyky yhdistää parhaat osaajat suurten asiakkaiden tietojärjestelmäuudistuksiin. Tämä täydentää hyvin First Goalin osaamista ja asiakaskuntaa.

”First Goal on toiminut 18 vuotta, ja tämän ajan jälkeen oli aika  ottaa uusi askel kehitys- ja kasvupolulla. Nyt pystymme olemaan asiakkaillemme monipuolisempi kumppani ja tarjoamaan entistä laadukkaampaa palvelua,” First Goalin asiakaspalveluarkkitehti Arto Koponen kuvaa.

Asiakaspalvelu on juuri nyt suuren murroksen edessä muun muassa tekoälyn nopean kehityksen vuoksi.  Asiakaspalvelun kehityshankkeet ovat entistä monimutkaisempia: ne edellyttävät sekä syvää substanssiosaamista asiakaspalvelusta että vahvaa kykyä viedä vaativia IT-projekteja läpi.

“First Goalilla on ollut vahva asema asiakaspalvelun kehittäjänä erityisesti finanssi- ja julkisella sektorilla. Yhdistymällä IQI:n kanssa voimme nyt olla asiakkaillemme kumppani, joka hallitsee kokonaisuuden: asiakaspolut, palveluprosessit, järjestelmät ja projektin läpiviennin mukaan luettuna muutoshallinnan”, Hakanen jatkaa.

Yhdistyminen luo mahdollisuuden yhteiselle kasvulle

IQI:n ja First Goalin yhdistyminen tarkoittaa asiakkaille jatkuvuutta ja samalla uusia mahdollisuuksia. First Goalilla on vahvaa osaamista asiakaspalvelun kehittämisessä ja sitä täydentää IQI:n laaja-alainen teknologia- ja projektinhallintaosaaminen.

”Uskon, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä parempaa palvelua ja vastaamaan heidän tarpeisiinsa kokonaisvaltaisemmin”, Hakanen summaa.

Koponen on samaa mieltä: ”Yhdistyminen antaa meille mahdollisuuden  kehittyä ja kasvaa yhdessä asiakkaidemme kanssa.”

Mitä yhdistyminen tarkoittaa asiakkaalle käytännössä?

”Tavoitteemme on minimoida muutokset asiakkaille. Suurin muutos on aluksi lähinnä se, että asiakkaillemme alkaa jossain vaiheessa tulla lasku IQI:n nimellä”, Hakanen toteaa.

Koponen lähestyy muutosta konkreettisen esimerkin kautta:

“Kun asiakkaan organisaatiossa on käynnissä CRM-järjestelmän  laajentaminen asiakaspalvelutoimintoihin, voimme tarjota sekä asiakaspalvelun kehittämisen substanssiosaamista että IQI:n teknisen projektinjohtamisen ja  muutoshallinnan osaamisen. Asiakkaalla on yksi kumppani, joka ymmärtää sekä asiakaspalvelun kehitystarpeet että teknisen toteutuksen ja kykenee viemään hankkeen läpi.”

Hakanen painottaa, että First Goalin puolueettomuus säilyy ennallaan.

“Emme jatkossakaan myy asiakaspalvelujärjestelmiä, joten voimme edelleen suositella parhaita ratkaisuja riippumatta toimittajasta. Asiakaslähtöinen lähestymistapamme pysyy:  aloitamme aina loppuasiakkaan palvelutarpeista, sitten kartoitamme ja suunnittelemme asiakaspalvelutoimintojen kehitystarpeet ja vasta sen jälkeen siirrymme teknologiaratkaisuihin.”

First Goalin arvot ja kulttuuri osaksi IQI:ä

Yhdistymisessä tavoitteena on varmistaa, että First Goalin arvot ja kulttuuri säilyvät.

”Olemme panostaneet paljon  oman ammattitaitomme jatkuvaan kehittämiseen ja saaneet hiljattain esimerkiksi NPS-arvon 100 asiakastyytyväisyyskyselyssämme. Meidän on mahdollista vaikuttaa myös IQI:n kulttuuriin parhaat käytäntömme jakamalla. Yksi yhdistymisen perustavoitteena oli varmistaa, että First Goalin asiantuntijoille riittää jatkossakin  mielenkiintoisia asiakasprojekteja” Koponen lupaa.

First Goalille  yhdistyminen IQI:n on ensisijaisesti mahdollisuus kehittyä ja kasvaa edelleen sekä palvella asiakkaita entistä paremmin. Tuttu osaaminen säilyy, mutta nyt se saa tuekseen IQI:n laajan asiantuntijaverkoston ja kokemuksen.

”Haluamme kuulla, mitä ajatuksia yhdistyminen asiakkaissamme herättää. Otamme mielellämme vastaan kysymyksiä ja keskustelemme siitä, miten voimme jatkossa palvella asiakkaitamme entistä paremmin”, Hakanen päättää.