Onko joulupukin käynnin asiakaskokemus mitattava vai annetaanko vain joulun taian tapahtua?
Joulunaika huipentaa monelle usein koko vuoden, ja joulupukin käynti on sen kohokohta varsinkin lapsille. Unohtamalla hetkeksi mittarit, todellisuuden ja todennäköisyydet joulusta on mahdollista nauttia rauhassa ja ladata akkuja tulevaa varten.
Mistä joulupukin käynnin asiakaskokemus syntyy? Se koostuu reilusti ennen joulua kerättävistä ennakkotiedoista siitä, miten lahjansaajat ovat käyttäytyneet kuluneen vuoden aikana. Tietoja on kerätty esimerkiksi verkkokäyttäytymisestä sekä tonttujen syötteistä eli dataa on todella paljon per henkilö. Tämän perusteella Korvatunturin käyttämät supertietokoneet ovat pureskelleet ja analysoineet datasta henkilöille juuri sopivat lahjat. Liekö tässä yksi syy miksi Google on tuonut isot konesalinsa juuri Suomeen ja ne aavistuksen kuumenivat ja kaatuivat joulun alla? Saattoi kyseessä olla IT-tontun liian monimutkainen tulosten ristiinajokin. Mene ja tiedä…
Saatujen tulosten perusteella Korvatunturin väki on tehnyt verkkokauppaostoksia ympäri maailmaa. Robottien tekemiin tilauksiin tontut ovat sormet rakoilla käyneet tunnistamassa liikennemerkkejä ja kirjainyhdistelmiä CAPTCHA-kyselyissä, kun verkkokaupat ovat varmistaneet, että kävijät eivät ole robotteja. Välillä nämä tunnistusmekanismit ovat ihmiselle lähes ylivoimaisia, mutta onneksi tontut hallitsevat nekin sujuvasti.
Kärsiikö asiakaskokemus kun toimituskapasiteetti on lujilla?
Pandemian jälkimainingeissa joulupukki tulee yhä monelle Teamsin, Zoomin ja Webexin välityksellä. Samasta syystä lahjat joudutaan joulupukin reen sijaan toimittamaan mm. Postin, Matkahuollon, DHL:n ja UPS:n kautta, joten toimituskapasiteetti on koetuksella. Sen on voinut havaita noutopisteissä pitkinä jonoina ja kotiinkuljetusten arvioitujen aikojen venähtämisinä. Lopulta yleensä asiat kääntyvät parhain päin, kun itse asetutaan tämän ketjun toimijan saappaisiin eikä katsota vain omia tarpeita. Eihän se tehosekoittimen tuonnin viivästyminen maailmaa kaada.
Joulupukin yksittäiselle käynnille on varattu verrattain vähän aikaa. Tässä on tärkeää muistaa, kuinka aika hidastuu juuri jouluaattona, joten kaikki paikat ehditään hoitaa ilman, että porot väsyvät. Toisaalta aikaerojen ansiosta pukin vuorokausi kestää 32 tuntia. Maailmassa on noin 2,6 miljardia alle 20-vuotiasta henkilöä (lähde Wikipedia) ja perheessä on keskimäärin 2,8 lasta tilastokeskuksen mukaan, joten se tietää, että joulupukki vierailee noin 5 000 perheessä sekunnissa. Lopputulokseen ja yleiseen asiakaskokemukseen viitaten voin vakuuttaa, että vierailusta tehtävä jälkikirjaus on melko joustava pukin omassa käyttöliittymässä ja data kulkee sujuvasti kantoihin asti, koska aikaa ei ole odotella sekuntia per tallennus.
Mutta ei anneta tieteen, matematiikan tai teknologian häiritä joulua tuomalla arkitodellisuutta mukaan vaan nautitaan joulutaiasta rentoutuneena.
Oheisella videolla Zach King näyttää esimerkkiä miten paketointi hoituu joutuisasti. Toisella videolla Zach näyttää muutamia tapoja, joilla jouluvalmistelut etenevät leppoisasti.
First Goal toivottaa rauhallista ja ja rentouttavaa joulunaikaa!
Lataa asiakaspalvelun kehittäjän opas
First Goalin asiantuntijoiden laatima kattava, maksuton opas kertoo asiakaspalvelusi tilan ja auttaa viemään sen uudelle tasolle.
Tutustu palveluihimme
- Kehityssuunnitelmat: Yrityksellenne ammattilaisen laatima konkreettinen suunnitelma asiakaspalvelun kehittämiseen
- Kilpailutukset: Etsimme ja kilpailutamme yrityksellenne parhaiten soveltuvat asiakaspalveluratkaisut
- Käyttöönotot: Autamme yrityksiä asiakaspalvelujärjestelmien käyttöönottoprojekteissa
- Muut palvelut: Sparraus, koulutus, konseptoinnit, auditoinnit, asiakkaiden palvelupolut, prosessikehitys, integraatiot, selvitykset