Kuva Sami Haanpäästä

Sami Haanpää: Haastan asiakkaat näkemään kokonaisuuden – juurisyitä korjaten, ei vain omaa tonttia optimoiden

Kerrotko aluksi työhistoriastasi?

”Olen asiakaspalvelun ja prosessien kehittämisen asiantuntija, jolla on yli 25 vuoden kokemus alalta. Olen tähän mennessä asiakkaan puolella pöytää, mikä antaa minulle erinomaisen näkemyksen siitä, mitä asiakkaat oikeasti tarvitsevat ja odottavat palveluilta.”

Sami Haanpää on toiminut merkittävissä rooleissa useissa projekteissa, joissa on keskitytty sekä teknologisten ratkaisujen että toimintaprosessien kehittämiseen. Esimerkiksi hän on työskennellyt asiakaspalvelun automatisointiprojekteissa, joissa tekoälyä ja koneoppimista on hyödynnetty asiakaskyselyiden nopeuttamiseksi ja asiakaspalvelijoiden ajan vapauttamiseksi monimutkaisempiin tehtäviin. Sami on myös ollut mukana kehittämässä itsepalvelukanavia, jotka mahdollistavat asiakkaiden joustavan siirtymisen itsepalvelusta asiantuntijan avustukseen. Nämä projektit ovat auttaneet yrityksiä parantamaan asiakaskokemusta ja tehostamaan prosesseja laajemmin.

Samin erityisosaamista ovat asiakaspalvelustrategiat, prosessien optimointi sekä teknologian hyödyntäminen asiakaslähtöisesti. Hänen monipuolinen kokemuksensa asiakasrajapinnan eri osa-alueilta tekee hänestä arvokkaan lisän First Goalin tiimiin.

Kerrotko lyhyesti nykyisestä työstäsi?

Nykyisessä roolissaan First Goalilla Sami auttaa yrityksiä rakentamaan saumattomia asiakaspalveluprosesseja, joissa teknologia, ihmiset ja toimintatavat toimivat yhdessä. Hän uskoo, että tehokkaaseen asiakaspalveluun tarvitaan yhteistyötä eri osa-alueiden välillä ja pyrkii löytämään oikeat ratkaisut, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin. Sami painottaa asiakaslähtöisyyttä ja pyrkii aina kehittämään asiakaspalvelua siten, että asiakkaan tarpeet ovat kehitystyön lähtökohtana.

Asiakaspalvelu ja asiakaskokemus

Sami painottaa, että asiakaspalvelu on vain osa laajempaa asiakaskokemusta. Asiakaskokemus rakentuu monista eri kohtaamisista ja koko organisaation toiminnasta, ei pelkästään suorista asiakaspalvelutilanteista.

 ”Asiakaskokemus on enemmän kuin pelkkää asiakaspalvelua”, Sami toteaa.

Hän uskoo, että asiakaskokemuksen kehittämisessä on tärkeää ymmärtää asiakkaan koko matka ja varmistaa, että kaikkien osastojen ja prosessien toiminta tukee asiakkaan tarpeen ratkaisemista.

Mikä sinua motivoi nykyisessä työssäsi?

Sami kokee, että hänen työnsä merkityksellisyys tulee asiakkaiden todellisten tarpeiden ratkaisemisesta. Hänen mukaansa ongelmat ratkeavat usein vasta, kun keskitytään koko asiakasmatkan ymmärtämiseen sen sijaan, että yritetään optimoida vain yksittäisiä osia.

”Ongelma siirtyy helposti toiseen kohtaan prosessia, jos keskitymme vain oman tontin hiomiseen”, Sami toteaa.

Häntä motivoi erityisesti se, että hän pystyy auttamaan yrityksiä luomaan asiakaspalvelukokemuksia, jotka ratkaisevat oikeasti asiakkaiden ongelmia. Hän haluaa varmistaa, että kehitysprojekteissa keskitytään aidosti juurisyihin, ei vain oireiden hoitamiseen, ja että koko organisaation yhteistyö tukee asiakkaan tarpeita.

Entä mitä vapaa-aikaasi kuuluu?

Vapaa-ajallaan Sami nauttii monipuolisista aktiviteeteista. Viime aikoina hän on innostunut erityisesti maastopyöräilystä sekä crossfit-harjoittelusta. Samilla on myös pitkäaikainen kiinnostus moottoripyöräilyyn ja hän tykkää viettää aikaa ulkoilun ja liikunnan parissa. Sami kertoo, että hän pyrkii olemaan samanlainen sekä töissä että vapaa-ajalla – hän on analyyttinen ja kiinnostunut kokonaiskuvan hahmottamisesta, mutta myös valmis tarttumaan uusiin haasteisiin.

Onko vielä jotain muuta, jota haluaisit kertoa itsestäsi?

Sami kokee, että yksi hänen suurimmista vahvuuksistaan on kyky hahmottaa laaja kokonaiskuva ja löytää prosesseista ne kriittiset polut, jotka vaikuttavat asiakkaan kokemukseen. Hänellä on kyky jäsentää monimutkaisia kokonaisuuksia ja viestiä niistä selkeästi eri sidosryhmille. Sami uskoo, että asiakaspalvelun kehittämisessä tärkeintä on ottaa huomioon koko organisaation toiminta ja varmistaa, että kaikki osapuolet tukevat asiakkaan tarpeen ratkaisemista.

Yhteystiedot

Puhelin: 050 567 8496
Sähköposti: sami.haanpaa@firstgoal.fi
LinkedIn: Sami Haanpää